Meniu Închide

Privarea cronică de somn

În urma atacurilor teroriste din 11 septembrie 2001, CIA-ul a folosit ca tehnică avansată de interogare privarea de somn a prizonierilor. Procedura a avut ca prim efect inducerea halucinațiilor și apoi ruperea totală a contactului cu realitatea, motiv pentru care, privarea cronică de somn a început să fie considerată tortură. Înțelegând că privarea de somn este o cruzime, oare ce impact au asupra stării noastre de sănătate orele de somn, pe care le pierdem în mod obșnuit din cauza serviciului sau a stresului excesiv?

Somnul este una dintre necesitățile noastre biologice de bază. Când nu dormim, la început, ne simțim obosiți, iritați și avem probleme de concentrare sau de atenție. Mai târziu vorbim neclar sau cu erori gramaticale, apoi ne pierdem abilitatea de a soluționa probleme, în vreme ce temperatura corpului scăde iar apetitul crește. În ultimă intanță, devenim confuzi, putem avea vedenii, letargie și o incapacitate de a răspunde adecvat în converație, însă cea mai gravă consecință poate fi chiar moartea.

Ca impact general asupra sănătății, lipsa de somn distruge sistemul imunitar, fiindcă toate funcțiile regenerative vitale se produc noaptea în somn. Astfel, rănile nu se mai vindeca,  resimțim orice durere mai acut iar abilitățle mentale se atrofiază în timp. În plus, accidentele de muncă sau cele produse la volan sunt adesea cauzate de oboseala acumulată a celui care manevrează utilaje sau vehicule. De asemenea, somnul necorespunzător ne împiedică să consolidăm amintirile și, din această cauză, nu putem ține minte ceea ce am învățat sau ceea ce am făcut în ziua precedentă. Per ansamblu, privarea frecventă de odihnă are ca efect creșterea riscului pentru o sumedenie de boli cronice și letale: boli cardiovasculare, infarct, hipertensiune, palpitații cardiace, atacuri cerebrale și diabet.

Insomnia și sindromul apneei în somn au la rândul lor efecte grave asupra sănătății. Cei care suferă de insomnie curând dezvoltă și alte afecțiuni în subsidiar, în vreme ce cei care suferă de sindromul apneei în somn își pierd libidoul. Chiar și bărbații care nu dorm suficient au un nivel anormal de scăzut de testosteron. Din punct de vedere dermatologic, dacă nu dormim suficient, corpul nostru va secreta mai mult cortizol (hormonul stresului) iar cortizolul va distruge colagenul din piele (proteina care îi dă pielii elasticitate). Rezultatul unei serii de nopți nedormite este cel binecunoscut: cearcăne, pielea palidă și ternă, îmbătrânită, precum și dezvoltarea prematură a ridurilor.

Depresia și anxietatea sunt încă două afecțiuni preponderente în rândul celor care nu au parte de suficiente ore de somn, existând aici un cerc vicios: insomnia începe ca simptom atunci când suntem prea triști sau îngrijorați ca să putem adormi liniștiți, însă oboseala acumulată devine curând o cauză în plus a problemelor psihice. Mai mult decât aât, pentru a ne menține sănătatea mentală avem nevoie și de relații armonioase cu ceilalți, însă, atunci când nu dormim suficient devenim prea obosiți să le acordăm atenție celor dragi, adesea suntem irascibili sau chiar iraționali și astfel este distrus echilibrul familiei.

Chiar și greutatea ne este afectată de lipsa cronică a somnului. Cei care de regulă dorm mai puțin de 6 ore pe zi sunt cu 30% mai predispuși la obezitate. Relația dintre orele nedormite și kilogramele depuse este una simplă – somnul stabilizează hormonii responsabili de sațietate și foame. Când ignorăm acest fapt, apetitul nostru crește și ne obligă să alegem mâncăruri dulci și grase, pentru a ne ajuta să rezistăm până la capătul zilei deși suntem foarte obosiți.

Lipsa cronică a somnului poate fi mai periculoasă decât multe dintre obiceiurile toxice care au fost aspru criticate în ultimii ani (precum fumatul, drogurile, sexul neprotejat etc), însă gradul de conștientizare al acestui risc enorm pe care ni-l asumăm ori de câte ori ne culcăm prea târziu sau ne trezim prea devreme rămâne încă scăzut și, din păcate, nu discutăm suficient despre asta.

de Clara S.

Surse:

1 comentariu

  1. Pingback:Ora de vară, ora de iarnă: ajută-ți copilul să facă față schimbărilor bruște de rutină - Asociația Supra

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *