Meniu Închide

Respingerea Ordonanței de Urgență a Guvernului 50/2021 și gestionarea în mod optim a transportului gratuit al elevilor

Către:
Comisia pentru învățământ, tineret și sport din Senatul României
Comisia pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţă de capital din Senatul României
Comisia pentru transporturi şi infrastructură din Senatul României
Grupul parlamentar al Partidului Social Democrat
Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal
Grupul parlamentar al Uniunii Salvați România
Grupul parlamentar al Uniunii Democratice Maghiare din România

Cu privire la: Respingerea Ordonanței de Urgență a Guvernului 50/2021 și gestionarea în mod optim a transportului gratuit al elevilor

Accesul elevilor navetiști la educație a fost constant blocat și periclitat, din cauza unei legislații inconsistente și a lipsei de interes față de aceast subiect din partea decidenților. Guvernele Ponta (OG 29/2013), Cioloș (OUG 69/2016), Dăncilă (OUG 51/2019, respinsă de Parlament), Orban (OUG 70/2020) au blocat accesul elevilor navetiști la educație, prin acte normative ce au împiedicat sau reglementat deficitar dreptul lor la transport gratuit. Nevoia de asigurare a unor măsuri ferme pentru sprijinirea elevilor navetiști a fost semnalată de către Comisia Europeană în Raportul “Education and Training Monitor 2019- Romania1, precum în Raportului Băncii Mondiale din februarie 2018 privind condițiile si alternativele de transport școlar. Astfel s-a constatat că există aproximativ 430.000 de elevi care fac naveta zilnic.2

În urma presiunii societății civile ca urmare a tragediei de la Caracal, în care două eleve și-au pierdut viața pentru că nu există transport gratuit și sigur pentru elevi, precum și a angajamentelor partidelor politice, Parlamentul a adoptat Legea 226/2020, prin care a fost reglementat foarte clar modul în care se asigură transportul gratuit al elevilor.

Chiar și cu această Lege adoptată, Guvernul a continuat să încalce dreptul elevilor la transportul județean gratuit, prin faptul că nu a alocat sumele necesare pentru transportul elevilor în Bugetul de Stat. Ca urmare, acesta a fost considerat un semnal dat autorităților să nu respecte legea, pentru că oricum va fi modificată prin OUG, ceea ce s-a și întâmplat în perioada imediat următoare – OUG 50/2021.

Prin această ordonanță, a fost introdusă (pe lângă procedura de gratuitate deja existentă dar niciodată aplicată pentru că Guvernul României nu a asigurat și bugetul necesar), o procedură paralelă, contradictorie cu aceasta.

Prin prevederile OUG nr. 50/2021 se prevede: „Elevilor care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu li se decontează cheltuielile de transport între localitatea de domiciliu și localitatea unde sunt școlarizați, pe durata cursurilor școlare, din bugetul Ministerului Educației, prin unitățile de învățământ unde sunt școlarizați, în limita a 50 km.”

În timp ce elevii beneficiază deja de gratuitate la transportul județean, conform art. 84 alin. (1) din Legea nr. 1/2011:

“(1) Elevii din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat beneficiază de gratuitate la servicii publice de transport local și județean, rutier, naval, cu metroul, precum și feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului calendaristic.”

“(1^2) Gratuitatea este asigurată de către autoritățile administrației publice locale, prin subvenționarea operatorului de transport conform Legii serviciilor publice de transport persoane în unitățile administrativ-teritoriale nr. 92/2007, cu modificările și completările ulterioare.

Așadar, având în vedere faptul că majoritatea elevilor ce nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu folosesc transportul județean gratuit, și că nu este nicăieri prevăzut că prevederile OUG 50/2021 nu s-ar aplica transportului județean, se creează o confuzie care a dus la blocarea transportului gratuit al elevilor. Astfel, multiple Consilii Județene din țară au invocat prevederile ordonanței pentru a justifica încălcarea legii. Inclusiv Municipiul Pașcani a afirmat faptul că acesta nu mai are obligația de a asigura gratuitatea la transportului elevilor, dat fiind că aceasta ține strict de atribuțiile Ministerului Educației, respectiv, unităților de învățământ.

Mai mult, decontul introdus prin OUG 50/2021 este unul plafonat, care nu acoperă nici măcar jumătate din cheltuielile reale ale elevilor. Astfel, făcând o comparație între costurile reale practicate de către operatorii de transport, impuse legal prin Hotărâre de Consiliu Județean, și plafonul stabilit, observăm la nivelul județului Constanța următoarele diferențe:

Traseu Distanță (km) Tarif HCJ Tarif decontat Diferență suportată de elevi
Constanța-Ovidiu (Dumacris) 10 220 51 161
Constanța-Kogălniceanu (Dumacris) 25 440 96 355
Constanta-Negru Voda (Emanuel Trading) 67 660 188 472
Constanța- Agigea (Emanuel Trading) 14 220 63 157
Constanța-Techirghiol (Emanuel Trading) 16 264 69 195
Constanța-Năvodari (JTA Trans Group) 17 352 72 280
Constanța- Valu lui Traian (Marcotrans) 14 198 63 135
Constanța-Lumina (Metropolitan) 20 308 81 227

După cum se poate observa în acest tabel, costurile suportate de elevi sunt de cel puțin două ori mai mari decât cele decontate conform legislației în vigoare.

Menționăm că, până la acest moment, au fost deschise 5 dosare la Curtea Constituțională ce au ca obiect prezenta ordonanță. Dosarele au fost deschise de către entități diferite, cu interese afectate de către această OUG, și anume:

  • două dosare deschise de către asociațiile de elevi,
  • un dosar deschis de către Avocatul Poporului și
  • două dosare deschise de către transportatori.

Mai mult, mai există o excepție de neconstituționalitate ridicată de către Curtea de Apel București, hotărârea fiind în curs de redactare. Motivele de neconstituționalitate sunt variate: lipsa de aviz a Consiliului Economic și Social și a Consiliului Concurenței, lipsa unei situații extraordinare, lipsa urgenței, lipsa contrasemnarii de către unii membri ai Guvernului, etc.

Având în vedere:

  1. Haosul generat de către OUG 50/2021
  2. Îndoiala cu privire la constituționalitatea prezentei ordonanțe
  3. Faptul că voința Parlamentului a fost deja exprimată anterior, prin Legea 226/2020, lege față de care nu a fost invocat un motiv coerent pentru modificarea sa
  4. Cheltuielile costisitoare cu transportul elevilor către și de la școală generează cea mai mare parte a acelora care renunță la educație timpuriu (statistici abandon și PTȘ actualizate)

Vă solicităm introducerea de urgență pe ordinea de zi a comisiilor raportoare, a proiectului L401/2021, precum și respingerea OUG 50/2021 în vederea revenirii la Legea 226/2020, care asigura în mod optim, legal și constituțional, gratuitatea elevilor la transport – respectiv, dreptul fundamental la educație a tuturor copiilor și tinerilor.

Organizații semnatare: