Proiectul "Arianna citește"
Copiii cu CES (cerințe educaționale speciale) cu dizabilitate cognitivă au nevoie de mai mult timp decât copiii tipici pentru a deprinde cititul, iar materialele folosite pentru acest scop trebuie cu precădere adaptate. În prezent, copiilor cu CES le sunt disponibile aceleași materiale pe care le folosesc și copiii tipici, dar ei nu beneficiază în realitate de facilități de învățare. Întârzierea în deprinderea cititului împiedică apoi accesul copilului cu CES la conținuturile școlare, ceea ce cauzează eșec școlar încă din clasele primare. Vrem să ajutăm deci copiii cu CES să învețe mai ușor să citească!
Asociația SUPRA a lansat în acest scop pe 2 aprilie 2021 proiectul „Arianna citește”, ocazie cu care a publicat online și în format tipărit artizanal (printat digital, finisare și capsare manuală) prima cărticică din serie, „Ana și pana”.
Aceasă colecție este o serie de 50 de cărticele simpatice, menite să ajute copiii să deprindă mai ușor cititul. Scopul principal al proiectului este acela de a oferi copiilor cu CES și familiilor acestora acces facil și GRATUIT la materiale corecte metodologic, gândite de la bun început în limba română, în format digital și tipărit, pentru a le susține eforturile de a învăța să citească.
Prin proiectul „50 de cărticele pentru învățarea cititului pentru copiii cu CES – colecția Arianna citește” dorim ca cel puțin 1000 de copii cu CES din țară să primească, direct sau prin școlile la care sunt înscriși, seturi de câte 10 cărticele din această colecție.
Poveștile, adaptarea, grafica, ilustrațiile, le facem noi.
Primele titluri sunt deja gata, publicate pe site-ul Asociației SUPRA și disponibile GRATUIT la descărcare, în format PDF.
Am trimis colete având între 5 și 25 de exemplare din fiecare titlu către beneficiari din România:
- Asociația Horia Moțoi – București
- Asociația Și noi suntem copiii voștri – Galați
- Asociația Casa Bună – Jilava, Ilfov
- Școala Gimnazială Nr. 7 „Remus Opreanu ” – Constanța
- Asociația We Can Learn Center – Comuna Suplacu de Barcău, Bihor
- Asociația Copii Magici – Onești, Bacău
- Școala Profesională, Comuna Starchiojd – Prahova
- Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Bistrița – Bistrița-Năsăud
- Scoala Gimnaziala Nr. 206 – București
- Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă „Dumitru Ciumăgianu – Timișoara
- Asociația Anastasia Ioana – Centrul Terapeutic Prietenii Anastasiei – sat Racovița, com. Budești, jud. Vâlcea
- Centrul Școlar Pentru Educație Incluzivă „Maria Montessori” – Constanța
- Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr.1 – Ploiești, Prahova
- Asociația Supereroi printre noi – București
- DGASPC Craiova – Craiova, Dolj
- Școala Specială Nr. 9 – București
- Scoala speciala Băbeni – Babeni, Râmnicu Vâlcea
- Cabinet Individual de Psihologie Achim Lavinia – București
- Asociația MAME – București
- Asociația CONIL – București
- Asociația AITA – București
- Școala Gimnazială Specială nr 5 – București
- Centrul Școlar pentru Educație Incluziva Babeni – Babeni, Râmnicul Vâlcea
- Centrul Școlar de Educație Incluzivă nr. 1 – Sibiu

- Școala Profesională Specială TRINITAS – Tg.Frumos, Iași
- Liceul Tehnologic Special nr.3 – București
- Școala Gimnazială ,,Iordache Păcescu” – Coșești, sat Jupânești, Argeș
- Centrul de zi AURORA – București
- Liceul Teoretic Pîncota – Pîncota, Arad
- Liceul teoretic Negrești Oaș – Centrul pentru Educație incluzivă – Negrești Oaș, Satu Mare
- Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Alexandru Roșca – Lugoj
- Our World of Learning – Cluj
- Asociația Zâmbet și Culoare – Medgidia, Constanța
Pentru tipar de calitate, făcut la tipografie, avem nevoie de finanțare.
• Un tiraj (din 50) ne costă 3750 lei. O donație de 375 de lei înseamnă 10% din costul unui tiraj.
• Dacă 10 oameni donează câte 375 de lei sau 75 de oameni donează câte 50 de lei, deja putem tipări încă un tiraj!
• Dacă 500 de oameni donează câte 375 de lei sau dacă 2497 de oameni donează câte 75 de lei, putem tipări toate cele 50 de tiraje.
Poți să te alături proiectului nostru civic susținând Asociația SUPRA. Iată două evenimente Galantom prin care ne poți ajuta să obținem fonduri.
Sau donează direct:
-
10,00 lei – 500,00 lei
Donează în siguranță online cu cardul sau prin transfer bancar pentru a susține proiectele Asociației SUPRA pentru copiii cu cerințe educaționale speciale. Materialele sunt lucrate de voluntari, dar avem nevoie de aceste fonduri pentru a plăti specialiști care să ne îndrume pentru a lucra metodologic corect, pentru a tipări materialele finalizate și pentru a trimite materialele tipărite către cei care au nevoie de ele. Mulțumim!
Părinții copiilor cu CES fac continuu eforturi de a-i ajuta să deprindă cititul. Aportul școlii este insuficient, profesorii de sprijin au alocată o oră săptămânal, iar ședințele la cabinetul specialistului sunt costisitoare. Părinții știu că trebuie să se ocupe suplimentar de copii, dar, adesea, le este greu să găsească materialele potrivite și să găsească o metodă care să funcționeze.
Acest curs este menit să ofere părinților câteva idei folositoare, practice, pentru a alege materialele potrivite și pentru a crea rapid chiar ei fișe simple și utile învățării, adaptate nevoilor și ritmului de învățare al copiilor lor.
Cursul se ține live, pe pagina de Facebook a Asociației SUPRA, miercuri, 23 februarie, de la ora 18, și va dura aproximativ o oră.
Trainer: Alina Voinea, autor de materiale adaptate și accesibilizate pentru copiii cu CES, președinte al Asociației SUPRA.
Pentru a nu uita data și ora, vă recomandăm să-l adăugați în calendar sau să setați o notificare în telefonul dumneavoastră.
DETALII despre Colecția „Arianna citește”
În urma studierii a 84 de materiale educaționale în limba română destinate învățării cititului (inclusiv caiete ale elevului și manuale școlare pentru clasele Pregătitoare și I, precum și cărticele destinate învățării cititului, etichetate „nivelul 1” și “nivelul 2”), am constatat că acestea arareori urmăresc o serie de principii de bază ale învățării cititului, mai ales în situația particulară a copiilor cu CES, dintre care le enumerăm pe cele mai importante:
• scrierea cu minuscule (litere mici), deoarece acestea alcătuiesc marea parte a oricăror texte scrise;
• folosirea literelor în text după frecvența folosirii acestora în limba română, ceea ce facilitează înțelegerea mai rapidă a textelor,
• folosirea de cuvinte scurte, monosilabice sau bisilabice, și sublinierea sau marcarea silabelor la cuvintele mai lungi a căror utilizare nu poate fi evitată, pentru a facilita citirea.
De asemenea, unele materiale sunt de fapt traduceri adaptate insuficient sau al căror text original nu permite adaptarea decât parțial, astfel încât cuvintele simple din limba originală devin complicate în traducerea românească, ceea ce reduce eficiența materialului (exemple: „trip” din engleză, cuvânt alcătuit din patru litere frecvente, în română a fost tradus cu „voiaj”, iar aceasta este o adaptare bună, traducătorul evitând cuvântul „călătorie”, care are prea multe silabe pentru a putea fi citit cu ușurință; „mad” a fost tradus “furios”, și nu poate fi mai bine tradus de atât, la fel ca și “den”, care a fost tradus “vizuină”, în lipsa unui alt cuvânt).
Pentru a oferi copiilor cu CES și dizabilitate cognitivă, vorbitori de limbă română, resurse corecte metodologic și gândite luând în considerare specificul limbii române, am inițiat acest proiect.
Sperăm astfel să oferim copiilor cu CES resurse educaționale care să le faciliteze cu adevărat învățarea cititului.
- copiii trebuie să exerseze cu precădere literele mici (ele compun majoritatea textului scris, în orice situație);
- anumite litere au o mai mare frecvență în limbă, așadar de ele ne folosim pentru a ajuta cititorul începător;
- vrem să asigurăm succesul copilului și să evităm frustrarea (vrem să înceapă să citească cu plăcere), așadar folosim cuvinte scurte, din maxim 3 silabe, și litere pe care le cunoaște.
Testimoniale
Elena G.
Sincere multumiri! Va multumim si apreciem gestul dumneavoastra, atat noi, cadrele didactice, cat mai ales elevii. Am zambit azi cand i-am lasat pe elevii mei sa le rasfoiasca, sa citesca , sa-mi povestesca dupa imaginile din carti.Cartiele au ajuns cand mare parte dintre colegii mei terminasera orele, asa ca maine o sa le dau si lor, iar restul vor ramane la biblioteca. Cred ca sunteti un om tare bun, care stie cat valoreaza un zambet de copil.❤
Elena G.
A.V.
In primul rand va multumesc pentru deosebitele carticele pe care le-am primit. Astazi am reusit sa citim prima carticica in 35 minute, Cosmin era incantat de imaginile frumos ordonate, am remarcat o usurinta in citirea cuvintelor datorita silabelor colorate.Multumesc pentru reusita,pentru frumosul gest. M-as bucura daca veniti la noi in scoala sa colaboram impreuna.
Pentru bucuria nespusa pe care am vazut-o in ochii lui Cosmin, va doresc sarbatori fericite alaturi de cei dragi.
Cu drag, doamna speciala, asa cum imi zic elevii,
A.V.
L.A.
Astăzi am primit coletul dvs. cu publicațiile. Vă mulțumesc tare, tare mult! Copiii noștri vor fi încântați de povești.
L.A.
I.P.
Multumesc frumos pentru cărți!
Copiii s-au bucurat să descopere poveștile primite.
I.P.
A.C.
Mulțumesc frumos pentru cărți!
A fost o surpriză plăcută!
Mulțumim!
A.C.
E. T.
Bună, sa știi ca am primit cărticelele, sunt minunate și de o calitate extraordinara. Mulțumesc din suflet!
E. T.
A.T.
Bună ziua! Au ajuns carticelele la noi. Va mulțumim foarte mult! Copiii au fost foarte fericiți si s-au bucurat foarte tare. Va felicităm pentru realizare si inca odată mii de mulțumiri! ♥️🤗
Va dorim Sărbători minunate si un an nou incununat de mari succese! 🥂
A.T.
I.I.
Acum au ajuns la noi in mana carticelele. Sunt SUPERBE si extrem de utile!
I.I.
M.G.
Vă scriu pentru a-mi exprima mulțumirea pentru cărțile primite de la dvs. Sunt foarte frumoase și utile pentru școlarii noștri.
– M.G.
M.B.
Copiilor le place că sunt cu exerciții variate, astfel se menține atenția si entuziasmul. Mulțumim!
– M.B.
M.H.
„Vă mulţumesc mult pentru cărticelele trimise. Copiii au fost încântaţi de ele. Sunt foarte frumos realizate şi uşor de citit datorită scrierii pe culori a silabelor. Vă trimit câteva fotografii. […] Vă mulţumim pentru ceea ce faceţi pentru aceşti copii speciali. Vă doresc multă putere de muncă şi satisfacţii nenumărate!”
– M.H.
N.P
„Bună ziua!
Atunci când am primit coletul eram in cabinet cu câțiva copii, am desfăcut cutia si am văzut cât de încântați erau, au răsfoit ambele cărticele, am reușit sa și citim puțin, ,,Miu și Pis” au fost de departe preferații lor. Am câțiva copii pe care îi stimulez mai greu, am fost plăcut surprinsă sa văd ca aceste cărticele i-au atras atât de tare si îmi sunt de un real ajutor”
– N.P
M.M
Vă mulțumesc frumos pentru cărți! Sunt foarte utile pentru copiii cu care lucrez și vă atașez câteva fotografii!
– M.M
M.A.
Au ajuns cu bine cărticelele trimise. Vă mulțumim tare mult. Sunt foarte utile în terapia logopedică și nu numai.
-M.A.
Ș.O.








