Atunci când vrem să adaptăm lecțiile școlare în general, dar în mod special pentru copiii cu CES în sfera cognitivă, trebuie să ținem cont de câteva principii esențiale. Ele ne vor ajuta să transformăm informația greoaie într-una mai ușor de asimilat. Respectarea acestor principii face ca învățarea să fie mai ușoară și mai rapidă pentru orice copil, iar pentru un copil cu cerințe educaționale speciale este esențială. Procesul de învățare pentru un copil și în special pentru un copil cu dizabilitate cognitivă trebuie să cuprindă înțelegerea și fixarea solidă a noțiunilor de bază.
Primul principiu: descompunem informația în cele mai mici componente
Al doilea principiu: construim învățarea de la simplu la complex
Al treilea principiu: ne folosim de conceptele reprezentative
PRINCIPIUL 4: CELE MAI FRECVENTE LITERE, CELE MAI FRECVENTE CUVINTE
Ordinea alfabetică a literelor
V-ați întrebat vreodată de ce abecedarul de pe vremuri sau chiar manualele actuale, denumite pompos „Comunicare în limba română”, nu încep cu învățarea literelor în ordine alfabetică?
Răspunsul este simplu: se pot alcătui prea puține cuvinte cu primele trei litere din alfabet: A, B, C.
- A
- Ba
- Baba
- Ca
- Ac
- Caca
Cele mai frecvente litere
Dar dacă începem învățarea cu A, M și I?
Iată o sumedenie de cuvinte:
- A
- Am
- M-a
- M-am
- Mama
- Ama
- Iii!
- Ai
- Ia
- I-a
- Mi
- Mimi
- Mim
- Mi-a
- Mia
- Mima
- Ami
Ideea e ca cei mici să poată să exerseze imediat cât mai multe cuvinte și să înțeleagă că le pot alcătui combinând literele (de fapt, sunetele reprezentate de litere) între ele.
Cu doar opt litere dintre cele mai frecvente (a, m, i, n, e, u, c, o, l) putem deja să scriem mici texte cu sens (și putem chiar ajunge la enunțuri destul de lungi), ca acesta:
Ioana are un leu.
Cu un leu ia Cola.
Mama ei ar lua miere, nu Cola.
— Ioana, nu lua Cola. Ia miere.
— Mama, am un leu.
— Mai ia unul. Ia Cola, ia miere.
Ioana ia leul.
— Iau.
Dacă, de exemplu, îl predăm pe Z înainte de aceste litere, nu obținem mare lucru, pentru că sunt mai puține cuvinte frecvente pe care le putem compune cu ajutorul lui Z.
4. FOLOSIM SUNETELE, LITERELE, CUVINTELE CELE MAI FRECVENTE ÎN LIMBA ROMÂNĂ. FOLOSIM CU PRIORITATE CEEA CE ȘTIE DEJA COPILUL. |
Cele mai frecvente cuvinte
Frecvența în limbă a cuvintelor este și ea importantă.
Atunci când vorbim în viața de zi cu zi, nu folosim în realitate mai mult de aproximativ 1000 de cuvinte. Imaginați-vă un ghid de conversație care vă ajută să cereți lucruri, să spuneți ce aveți nevoie, să răspundeți la solicitări simple – acesta este în realitate vocabularul de bază. Dacă o persoană cunoaște aceste 1000 de cuvinte, se poate exprima destul de fluent și este înțeles de semeni, pentru că poate face enunțuri diverse, fără niciun fel de problemă.
Nu vom încerca să învățăm copilul să scrie cuvinte de genul „atrium”, cât timp el nu știe să citească și să scrie sinonimul său imperfect, dar mult mai accesibil: „hol”.
Asociația S.U.P.R.A. vine în ajutor
Asociația S.U.P.R.A. a lansat un utilitar foarte practic în acest sens: Contorul de litere.
Acesta ne ajută să știm numărul exact de litere (și sunete) dintr-un text și să îl adaptăm în funcție de cunoștințele copilului.
Mai întâi identificăm cuvintele problematice, care sunt prea lungi sau care conțin litere necunoscute încă de copil. Apoi le înlocuim cu sinonimele mai scurte sau mai frecvent folosite și reformulăm propoziția în caz de nevoie.
Materiale adaptate disponibile pe site-ul Asociația S.U.P.R.A.
Vă invităm să descărcați materialele noastre special adaptate, în care aplicăm principiul folosirii celor mai frecvente litere și cuvinte pentru deprinderea cititului.
Mai jos este un exemplu din “Ana și pana”.
Mai sunt disponibile de descărcat în format PDF “Miu și pis”, “În casa de pe deal”.
Alina Voinea a scris primul roman simplu din țară: “Pisicul din câmp”. Dacă doriți să susțineți proiectul “Toți copiii citesc”, donațiile sunt bine-venite pentru crearea volumului II.