Meniu Închide

Principiul 3 privind adaptarea lecțiilor școlare pentru copiii cu CES: conceptele reprezentative

Atunci când vrem să adaptăm lecțiile școlare pentru copiii cu CES trebuie să ținem cont de câteva principii esențiale. Ele ne vor ajuta să transformăm informația greoaie într-una mai ușor de asimilat pentru un copil cu cerințe educaționale speciale. Procesul de învățare pentru un copil cu dizabilitate cognitivă trebuie să cuprindă înțelegerea și fixarea solidă a noțiunilor de bază.

Primul principiu: descompunem informația în cele mai mici componente

Al doilea principiu: construim învățarea de la simplu la complex

PRINCIPIUL 3: CONCEPTELE REPREZENTATIVE 

Cum funcționează mintea noastră

Ce gândim automat atunci când suntem invitați să numim ceva dintr-o anumită categorie? Care este primul gând?

Mereu începem cu numirea celor mai simple, uzuale și comune elemente dintr-o categorie, înainte de a trece la cele mai complexe și mai rar întâlnite. Procesul de învățare e ca un bulgăre de zăpadă în continuă formare. Este necesar să avem la început un bulgăraș bine închegat cu care să lucrăm, care este echivalentul tuturor conceptelor reprezentative pentru o categorie de informații. Ulterior, el se mărește în mod sustenabil pe măsură ce adăugăm treptat noi elemente.

Asocieri primare în mintea noastră

Când avem în minte o categorie, fie că este una concretă sau una conceptuală, selectăm mental ceva ușor de asociat cu acea categorie. 

Exemple: 

  • Categorie: MOBILIER. Elemente: masă, scaun, dulap. 
  • Categorie: FRUCTE. Elemente: măr, pară, banană.
  • Categorie: CRĂCIUN. Elemente: Moș Crăciun, cadouri, brad. 

Aceste asocieri primare sunt importante pentru sistemul de referință pe care îl construim.

 

PRINCIPIUL 3: FIXĂM ÎNTÂI CONCEPTELE REPREZENTATIVE

Cum aplicăm acest principiu în educarea copiilor? 

În primul rând, identificăm conceptele reprezentative pentru o categorie și le predăm pe acestea copiilor înainte de a trece la detalii. Spre exemplu, începem să învățăm copilul despre legume vorbindu-i despre roșie, castravete și ardei gras, care sunt legume comune, dar nu despre conopidă, anghinare și sparanghel, care sunt mai puțin prezente în bucătăriile noastre.

Pentru a veni în ajutorul părinților și cadrelor didactice care predau copiilor conceptele reprezentative dintr-o categorie de informații, Asociația S.U.P.R.A. a dezvoltat un instrument online și gratuit cu acest scop: Glosarul. Acesta poate fi accesat de aici, cu instrucțiunile de folosire necesare de aici.

Concluzie: Construim Bazele Gândirii Cu Principiul Asocierilor

Așadar, ne obișnuim să recunoaștem cum funcționează mintea umană și să observăm cum copiii asociază automat conceptele reprezentative. Le construim astfel bazele gândirii, oferindu-le cărămizi solide pe care să-și clădească cunoștințele ulterioare.