Atunci când vrem să adaptăm lecțiile școlare pentru copiii cu CES trebuie să ținem cont de câteva principii esențiale. Ele ne vor ajuta să transformăm informația greoaie într-una mai ușor de asimilat pentru un copil cu nevoi speciale de învățare. Procesul de învățare pentru un copil cu dizabilitate cognitivă trebuie să cuprindă înțelegerea și fixarea noțiunilor de bază.
Așadar, orice am vrea să ajutăm copilul să învețe, trebuie să ținem cont de acest prim principiu esențial:
-
DESCOMPUNEM INFORMAȚIA ÎN CELE MAI MICI COMPONENTE POSIBIL
Descompunem absolut orice informație, orice idee, orice concept în etape foarte mici – cât mai mici.
Orice am avea de învățat copilul, primul pas e să împărțim întregul în cele mai mici părți componente, care e bine să aibă totuși sensul lor de sine stătător, copilul să poată să le înțeleagă și apoi să le predăm.
Manualul de matematică de clasa a VI-a adaptat prin setul nostru de lecție pentru mulțimi
Vom lua ca exemplu manualul de matematică de clasa a VI-a, capitolul de mulțimi. Vă invităm să descărcați setul nostru de lecții adaptat special pentru predarea mulțimilor. Astfel, puteți observa cum am aplicat primul principiu pentru adaptarea textelor de a descompune informația în componente cât mai mici.
În manualul oferit de Ministerul Educației, se propune predarea copilului definiția mulțimii numerice.
În setul nostru de lecție adaptat, am descompus informația în concepte mai mici și le-am explicat copilului pe înțelesul lui. Mai exact, am luat pe rând fiecare noțiune din propoziția de mai sus și am simplificat-o astfel încât copilul să înțeleagă conceptul de bază, necesar pentru a trece mai departe.
Descompunerea în componente mici
Mai întâi, ne-am concentrat pe fixarea noțiunii de mulțime. Explicarea noțiunilor, ca să fie pe înțelesul copilului cu CES, se face de cele mai multe ori grafic sau verbal mai degrabă decât în scris.
Exersarea noțiunilor de bază
Ca orice învățare eficientă, după înțelegerea unei idei, informația se sedimentează cel mai bine prin repetiție. Chiar și noțiunile de bază ar trebui exersate înainte de a trece la următoarele. Exercițiile ar trebui să fie simple și intuitive pentru a fi asimilate cât mai ușor.
Asamblarea întregului
După ce toate aceste mici părți sunt stăpânite, putem să asamblăm întregul, dar niciodată înainte, pentru că dacă încercăm să facem asta înainte ca copilul să stăpânească părțile întregului, nu vom putea să ajungem la întreg: nu vom putea asambla întregul.
- Am aflat ce înseamnă o mulțime și am fixat informația prin exerciții.
- Am aflat ce înseamnă elementele unei mulțimi și le-am numărat prin exerciții colorate.
- Urmează să asamblăm informațiile pentru a afla despre mulțimea numerică.
Ritmul de învățare al copiilor cu CES nu ține cont de anul de studiu, iar programa școlară trebuie adaptată în funcție de nevoile și posibilitățile copilului. Acest prim principiu, împreună cu urmatoarele nouă pe care urmează să le publicăm, vă vor ajuta să adaptați orice lecție sau informație pe care doriți să o cunoască copilul.
Pingback:Principiul 2 pentru adaptarea lecțiilor școlare pentru copiii cu CES: de la simplu la complex - Asociația Supra
Pingback:Principiul 3 privind adaptarea lecțiilor școlare pentru copiii cu CES: conceptele reprezentative - Asociația Supra
Pingback:Principiul 4 privind adaptarea lecțiilor școlare pentru copiii cu CES: folosim cele mai frecvente litere și cuvinte - Asociația Supra