Meniu Închide

Număr litere și sunete

numar-litere-si-sunete

Importanța cunoașterii numărului de litere și sunete dintr-un text

Învățarea cititului și citirea cuvintelor pot fi sarcini dificile în cazul copiilor cu CES (cerințe educaționale speciale), iar părinții sau cadrele didactice sunt nevoite să adapteze acest proces în funcție de capacitatea de înțelegere a copiilor. 

Cuvintele sunt formate din sunete, cărora, cu mici excepții, în limba română le corespund exact literele alfabetului. Unele sunete sunt mai des folosite, altele mai rar, ceea ce înseamnă că un copil va avea mai des prilejul de a exersa asocierea cu litera corespunzătoare în cazul sunetelor mai frecvente, și mai rar în cazul sunetelor (și literelor) mai puțin frecvente. 

Așadar, este important ca inițial să fie folosite pentru învățare cele mai frecvente litere și cuvinte, ca apoi să se adauge treptat noi litere sau grupuri de litere, lăsând la urmă literele mai rare sau combinațiile mai complicate – de exemplu, perechile ge-gi, ghe-ghi -pentru a nu îngreuna învățarea. 

De asemenea, contează lungimea cuvintelor dintr-un text, adică numărul de sunete (și litere corespunzătoare) care alcătuiesc cuvintele din componența textului. Un copil aflat la început, care abia deprinde cititul, va citi cu mai mare ușurință un text alcătuit din cuvinte scurte, decât unul în care sunt abundente cuvintele lungi, cu multe silabe. 

Pentru a ști numărul exact de litere (și sunete) dintr-un text și pentru a-l adapta în funcție de cunoștințele copilului, se poate utiliza contorul de litere creat de Asociația S.U.P.R.A.

 

Mod de folosire contor litere

Manualele sau cărțile pentru copii nu țin întotdeauna cont de nevoile speciale ale copiilor cu CES. Părinții sau învățătorii trebuie să modifice manual textele pentru a fi înțelese și de aceștia. Se poate proceda astfel:

  • Inițial ar trebui identificate cuvintele problematice, care sunt prea lungi sau care conțin litere necunoscute momentan de copil
  • Ele ar trebui înlocuite cu sinonime mai scurte – de exemplu, “efectuează calculul” poate fi transcris în “fă calculul”. În timp ce “Efectuează” este un neologism care conține 10 litere, (printre care „z”, care este mai rar întâlnit și, deci, mai greu de procesat), “fă” are doar 2 litere ușor de înțeles, iar verbul „a face” este parte a vocabularului de bază al limbii române.
  • Cuvintele noi ar trebui introduse în text într-un mod armonios și care să aibă sens pentru copil. Se reformulează propoziția în caz de nevoie.

 

Materiale adaptate

Pot fi de folos și materialele deja create pentru copiii cu nevoi educaționale speciale. Ele sunt deja adaptate pentru a facilita învățarea, folosind cuvinte scurte și repetate des pentru a favoriza reținerea acestora. 

Asociația S.U.P.R.A. pune la dispoziție gratuit părinților și cadrelor didactice cărticele în format PDF, pentru deprinderea cititului: “Ana și pana, “În casa de pe deal, “Miu și pis.