Pentru a obține rezultate educaționale cât mai bune în general, și cazul copiilor cu dizabilități cognitive în particular, este foarte important ca învățarea să fie facilitată prin contexte, cât mai concret, în situații și prin modalități ce pot fi ușor înțelese de copil. Organizarea învățării în acest mod ajută copiii să poată asimila informațiile mai ușor. În general copiilor le este dificil să își păstreze atenția un timp îndelungat asupra unei activități cu componente abstracte, așa cum sunt acestea alese de obicei de către profesor sau părinte, iar copiii cu dizabilitate cognitivă pot sta mai puțin timp concentrați – „în sarcină” – așa că este responsabilitatea adultului ca învățarea să aibă loc în mod firesc și să fie percepută ca o joacă.
Despre învățarea prin contexte
Învățarea prin contexte sau incidentală este bazată pe principiile terapiei comportamentale aplicate și presupune folosirea intereselor copiilor pentru a crea un mediu natural de învățare, în care și recompensa este naturală, apărând ca o consecință firească a acțiunii copilului în context.
Se acordă atenție copilului pentru a observa ce anume îl atrage: ce fel de jucării, ce tip de activități, ce jocuri îi plac, care sunt preferințele alimentare. Apoi, părintele, educatorul sau îngrijitorul poate planifica procesul de învățare folosindu-se de interesele copilului și integrând mici lecții sau generând situații de învățare cu ocazia desfășurării unor activități plăcute pentru copil.
Atunci când este planificată de părinte, chiar și rutina zilnică poate fi folosită drept context de învățare. De exemplu, la micul dejun, copilul poate fi întrebat ce vrea să mănânce și îndemnat să descrie alimentele pe care le dorește, cum vrea să fie preparate, pe ce tip de farfurie, dacă folosește lingura sau furculița. Iar la final, recompensa constă în prepararea micului dejun exact așa cum își dorește, folosind alimentele și ustensilele pe care le-a numit.
Totuși, părinții trebuie să aibă grijă să nu copleșească copilul transformând fiecare moment din viața lui într-o lecție! Copiii simt când interacțiunea este forțată și când adulții se poartă diferit, și pot ajunge în timp să refuze să mai coopereze. Așadar alternați momentele dedicate învățării cu momente de joacă adevărată!
Utilizarea lecțiilor adaptate
Vă oferim ca exemplu lecția adaptată AVAP, dedicată Zilei Naționale Constantin Brâncuși, care este în fiecare an pe 19 februarie. O puteți descărca chiar de aici – la fel ca toate lecțiile special adaptate, materialul este disponibil gratuit sau cu o donație, care ne ajută să putem face mai multe astfel de materiale.
Lecțiile adaptate sunt special concepute pentru a oferi copilului un cadru simplu, ancorat în realitate, propice învățării. Copilul colorează și modelează, dar, în același timp află mai mult despre Brâncuși și arta lui. Pe de-o parte este o activitate plăcută pentru copil, în care colorează și modelează „ca un artist adevărat”, iar, pe de altă parte, este facilitată învățarea prin contextul natural al jocului și discuțiilor naturale care au loc între copil și adultul facilitator.
Învățarea prin contexte poate fi folosită de oricine, profesor sau părinte, și poate fi adaptată în funcție de nivelul cognitiv și vârsta fiecărui copil în parte și nu este neapărat necesar un cadru „unu la unu”, toate aceste activități fiind posibile și în grupuri de mai mulți copii. Astfel, prin acest tip de educare, copilului îi este mai ușor să transfere noțiunile învățate în contexte noi, chiar dacă ar fi prima oară când s-ar întâlni cu ele. În ceea ce privește părinții, ei sunt scutiți din a aloca un timp prestabilit pentru învățare și se pot folosi de activitățile zilnice pentru a crea o lecție.