La 30 iunie 2021, conform Ministerului muncii și Protecției sociale, rata persoanelor cu dizabilități la populația României a fost de 4,45% la 100 de locuitori, acest procent fiind în creștere față de anul 2020, unde rata a fost de 3,86%. Aceste date importante pentru a înțelege cât de frecvente și normale pot fi situațiile în care ne putem întâlni cu persoane cu dizabilități în viața noastră de zi cu zi.
O persoana cu dizabilitate cognitivă este recunoscută prin modificări ale structurii si funcției cerebrale care produc afectarea învățării, orientării, judecății, memoriei sau capacității intelectuale. Pentru ca interacțiunile să fie cât mai comode și relaxate, am creat o mică listă care să ne ajute să comunicăm, evitând situații, subiecte și formulări care pot deranja.
Limbaj obișnuit
Este foarte important să nu uităm că, în primul rând, o persoana cu dizabilitate cognitivă nu este definită de dizabilitatea sa. Evităm exprimările care denotă milă și păstrăm un limbaj neutru.
Folosim un ton al vocii normal, dar niciodată prea ridicat
Nu încercăm să țipăm la o persoană cu dizabilități cognitive în ideea că astfel ne va înțelege mai bine. Luăm în calcul și faptul că pentru unele persoane este mai comod să purtăm o conversație într-un spațiu liniștit, fără prea multe zgomote de fundal, care pot distrage atenția.
Vorbim clar, fără a folosi propoziții prea complexe
Folosim pe cât posibil propoziții concrete, exprimate în cuvinte simple, frecvent folosite în limbajul curent. Evităm limbajul abstract sau cuvinte care nu au sens, precum și sarcasmul fin sau ironia. Încercăm să folosim cuvinte care se leagă de imagini pe care le putem vedea amândoi. Dacă dorim să le comunicăm un mod de a face ceva anume, ținem cont de faptul că persoanele cu dizabilități cognitive pot înțelege, de asemenea, prin vizionarea unei sarcini demonstrate.
Evităm folosirea termenilor spațio-temporali precum: stânga, dreapta, Nord, Sud sau „mai târziu”, „în 15 minute”. De asemenea, evităm să dăm prea multe indicații în același timp, pentru a nu crea confuzie. O propoziție care ar ajuta o persoană cu dizabilități cognitive ar suna astfel: „Vin să te iau de acasă după masa de prânz.”
Nu ne implicăm în asistarea cuiva fără ca persoana sau cineva avizat să ne ceară ajutorul
De cele mai multe ori, încercând să ajutăm, putem să deranjăm mai mult persoana de lângă noi. Respectarea spațiului personal este foarte importantă. Când va fi nevoie, cu siguranță, cineva ne va ruga să ajutăm într-o anumită situație. Dacă nu o face, întrebăm înainte să dăm o mână de ajutor și îi respectăm dorința.
Repetăm și reformulăm în cuvinte mai simple ori de câte ori este nevoie
Răbdarea este, într-adevăr, de aur. Este bine să fim pregătiți să repetăm informația pe care vrem să o transmitem de mai multe ori, în mai multe feluri. De asemenea, îi lăsăm timp suficient interlocutorului pentru a ne răspunde, a pune întrebări sau pentru a clarifica comentariile noastre.
Nu ne asumăm că o persoana cu dizabilități cognitive poate citi
Cel mai eficient mod prin care putem să aflăm dacă o persoană cu dizabilități cognitive poate să înțeleagă un text, este să întrebăm. Multe persoane cu dizabilități găsesc dificilă citirea textelor clasice sau a paginilor încărcate de informații. Dacă observăm că este cazul, facem tot posibilul să oferim alternative ușor de citit pentru texte complexe.
Nu ne prefacem că înțelegem
Este ok să nu înțelegem tot timpul ce spune sau ce simte o persoană cu dizabilități. Putem pune întrebări, putem cere să ni se repete. Cel mai important este să fim deschiși și sprijinitori.
Tratăm adulții ca pe adulți
Tratăm adulții cu dizabilități intelectuale, cognitive sau de dezvoltare ca adulți. Le oferim șansa să se exprime și să se comporte ca atare.
Nu portretizăm o persoana cu dizabilități cognitive ca fiind „inspirațională”
Nu este nevoie să portretizăm o persoana cu dizabilități cognitive ca fiind „inspirațională” doar pentru că poate să își facă cumpărăturile singură. Respectăm persoana pe care o avem în fața înainte de dezabilitatea pe care o are.
Ne adaptăm în funcție de dizabilitate
Ajustăm metoda de comunicare după cum este necesar, în funcție de răspunsurile și dorințele persoanei. Spre exemplu, pentru unele persoane cu dizabilități va fi mai ușor să înțeleagă vizual, pentru altele auditiv.
Suntem flexibili și nu uităm că fiecare persoană este unică, astfel și modul în care te raportezi la ea poate fi modificat după situație. Cel mai important este să fim deschiși, dornici și receptivi la cei din jurul nostru.
Când suntem în dubii, ne amintim mereu Regula de aur, care spune: „Comportă-te cu ceilalți așa cum ai vrea să se comporte ei cu tine.”
Surse
- GHID DE STIL PENTRU JURNALIȘTI ÎN TEXTELE DESPRE DIZABILITATE
- A Guide to Interacting with People who have Disabilities
- Communicating with People with Disabilities
- How To Talk To A Person With Disabilities Without Sounding Like An A-Hole
- Evoluţii în domeniul protecţiei persoanelor cu dizabilităţi - MINISTERUL MUNCII ŞI PROTECȚIEI SOCIALE