Meniu Închide

Cum îi ajutăm pe copiii cu CES să învețe litere și cuvinte

Învățarea literelor și citirea cuvintelor poate fi una dintre cele mai interesante și complexe etape în creșterea unui copil. Bazele unui vocabular îl ajută să comunice, să înțeleagă și, în sine, să se integreze în societate.

Deși este un pas important, acesta poate fi de multe ori dificil în cazul copiilor cu CES.

Dizabilitățile cognitive pot fi considerate de multe ori ca deficiențe invizibile, încât copii nu prezintă dizabilități motorii sau senzoriale (sau acestea sunt discrete), însă ei întâmpină probleme în focalizarea atenției, memorie, înțelegerea și gestionarea timpului, limbajul receptiv (ascultare, citire), procesarea limbajului (gândire, conceptualizare, integrare), limbajul expresiv (vorbire, scris), și pot manifesta și inabilitatea de a da răspunsuri, chiar dacă acestea sunt știute de copil.

Învățarea literelor frecvente

Deși instinctiv copilul învață să vorbească folosind direct cuvinte, fără să știe că ele sunt formate din sunete (cărora le corespund literele), acest proces de învățare a literelor este necesar pentru a putea structura cuvinte noi, dar și pentru a stăpâni procesul de citire și cel de scriere. Aceasta se datorează faptului că, cel puțin în limba română, care este o limbă fonetică, fiecărei litere îi corespunde câte un sunet.

Alfabetul limbii române conține, momentan, 31 de litere. Doar câteva sunt însă foarte frecvent folosite în compunerea cuvintelor uzuale. Spre exemplu, folosind o unealtă de numărare a frecvenței literelor dintr-un text, observăm că până acum, în acest text, am folosit cel mai frecvent literele: e, i, a, o, t, n, r, c, u.  După trecerea a mai multor texte prin acest program, am ajuns la concluzia că, printre primele 10 cele mai frecvente litere folosite sunt: i, e, a, r, n, t, u, o, l, c.

Astfel, pentru a ușura copilului înțelegerea și pentru a-l predispune la reușită, putem începe procesul de învățare a literelor cu acestea 10 cele mai frecvent folosite, alcătuind pentru citire texte cu cuvinte formate pe cât posibil doar din acestea. În timp, prin exercițiu și asociere, ne va fi ușor să trecem și la următoarele, care sunt mai puțin uzuale.

Învățarea cuvintelor frecvente

Așa cum există câteva litere mai frecvent folosite în alfabetul român (care corespund sunetelor mai frecvent folosite în alcătuirea cuvintelor), putem observa că, cu ajutorul lor, formăm unele dintre cele mai frecvente cuvinte din limba romană. Aceste cuvinte frecvente sunt cele pe care le folosim cel mai des în vocabularul nostru de zi cu zi.

Cu ajutorul cuvintelor frecvente, copilul poate învăța prin asociere, dar poate deprinde cititul prin învățarea cuvântului întreg, fără a fi nevoit să despartă pe litere sau silabe.

De asemenea, o altă strategie pentru a facilita învățarea cuvintelor este gruparea acestora în familii. Spre exemplu, piese de mobilier, familie, culori, etc. Pentru fiecare familie există 1-2 cuvinte pe care creierul nostru le asociază cel mai ușor. Dacă este să ne gândim la o culoare, instinctiv ne vom gândi la culoarea „roșu”, dacă ne gândim la o piesă de mobilier, ne vom gândi la „dulap” sau „masă”. Identificarea acestor cuvinte ne ajută să facem o selecție pentru cuvintele pe care dorim să le repetăm cu copilul.

Lista cu cele mai frecvente cuvinte o găsiți aici. De asemenea, Editura Gama are o colecție de cartonașe cu cele mai frecvente cuvinte – o găsiți aici.

Cum învățăm împreună cu copilul nostru aceste litere și cuvinte

În cazul copiilor cu CES este necesară aproape întotdeauna implicarea extrașcolară susținută a părinților. Iată câteva recomandări pentru ca învățarea să fie cât mai plăcută atât pentru părinte, cât și pentru copil:

  • În primul rând, creează o atmosferă de joacă, relaxantă. Copilul trebuie să asocieze acest moment de învățare cu un sentiment pozitiv, nu unul stresant și negativ.
  • Cel mai mult ajută să fim pozitivi, să îi încurajăm cât mai mult, să fim calzi, iar fiecare „critică” să se simtă constructiv.
  • Este o idee bună să lăudăm copilul cu entuziasm când a reușit ceva, și să atragem pe un ton neutru atenția asupra greșelilor, fără a face prea mult caz de ele.
  • Este foarte important să învățăm câte un lucru odată, pe rând. Spre exemplu, câte un cuvânt pe zi este suficient. Trebuie să fim conștienți că această etapă de învățare durează, se face în timp, cu pași mici.
  • Ideal este să ne oprim înainte să apară frustrarea sau plictiseala. Există tendința de a mai cere un răspuns în plus, dar aceasta nu ajută învățarea, ci poate crea frustrare sau respingere.
  • Cel mai de ajutor în procesul de învățare este reperul vizual. Începeți împreună să învățați folosind lucrurile pe care le aveți pe lângă voi, încercând mereu să aveți obiectul în față (un cartonaș cu o literă, cu un cuvânt, obiecte care ilustrează cuvântul etc). Dacă nu aveți un cartonaș potrivit, îl puteți face dintr-o coală de hârtie – nu trebuie să fie perfect, trebuie doar să fie recunoscut de către copil.

Repetarea este mama învățăturii, iar acest principiu se potrivește și în cazul copilașilor cu CES. Repetă zilnic în reprize scurte și dese, iar atunci când treci la un alt cuvânt încercă să le repeți și pe cele vechi,

Cu toate că acest proces poate fi obositor și greu, satisfacția este una pe măsură de fiecare dată când copilul reușește să învețe și să rețină ceva nou.

Georgiana Fîrdea

*

Pentru cei care vor să afle mai mult despre cum își pot ajuta copiii, miercuri, 23 februarie, de la ora 18, Asociația SUPRA organizează acest curs gratuit:

Adaptarea materialelor pentru copiii cu CES – idei pentru părinți

Cursul este menit să ofere părinților câteva idei folositoare, practice, pentru a alege materialele potrivite și pentru a crea rapid chiar ei fișe simple și utile învățării, adaptate nevoilor și ritmului de învățare al copiilor lor. Cursul se ține live, pe pagina de Facebook a Asociației SUPRA, și va dura aproximativ o oră.

1 comentariu

  1. Pingback:Număr litere și sunete - Asociația Supra

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *