Cititul cu voce tare împreună cu copilul are multe beneficii. Această activitate, dacă este practicată cu regularitate, poate ajuta copilul să-și dezvolte abilitățile lingvistice, să-și îmbunătățească abilitățile de ascultare și să-și dezvolte vocabularul. De asemenea, poate promova legătura dintre părinte și copil. Cititul cu voce tare poate fi, de asemenea, o activitate distractivă și plăcută pentru amândoi.
Exemplul personal
Mediul în care copilul crește este, de asemenea, important, pentru că alături de părinți, frați, surori sau alți membri ai familiei, copilul absoarbe și imită gesturile, comportamentele și acțiunile pe care le vede în jurul său. Învață să comunice imitându-i pe ceilalți și astfel învață și cum să se comporte și deprinde obiceiuri. Acest proces de învățare prin imitație este unul dintre cele mai importante moduri în care copiii învață despre lumea înconjurătoare.
Cititul este o activitate pe care orice părinte are nevoie să o întreprindă el însuși, de față cu copilul, astfel încât și copilul să înțeleagă, încă de mic, că este o preocupare folositoare, care inspiră, hrănește mintea și aduce beneficii pe termen lung. Beneficiile pe care le are sunt numeroase: stimulează dezvoltarea cognitivă, antrenează atenția și răbdarea, creează o conexiune mai profundă între părinte și copil, ajută copilul să învețe cuvinte mai ușor, dezvoltă ascultarea și permite explorarea lumii înconjurătoare.
Este important să citiți cu copilul în fiecare zi. Acest lucru îl ajută pe copil să învețe cuvinte noi și să își îmbunătățească abilitățile de citire. De asemenea, ajută la creșterea încrederii și a stimei de sine a copilului. Atunci când copilul vede că părintele își face timp să citească cu el, se simte important și iubit.
Unii copii citesc mai greu
În școala primară copiii învață să parcurgă texte simple, după ce învață alfabetul și scrierea, iar, pe măsură ce trece timpul, cerințele și nevoile cresc. Astfel, un copil ajunge să citească și cărți mai complexe, cu termeni mai dificili, pe care-i poate integra treptat în vocabularul său.
Există o varietate de motive pentru care unii copii învață să citească într-un ritm mai lent decât alții. Ar putea fi din cauza unei dificultăți de învățare, cum ar fi dislexia, sau pur și simplu pentru că nu au fost expuși la atât de mult material de lectură ca și colegii lor. Oricare ar fi motivul, este important să ne amintim că fiecare copil învață în propriul ritm și nu este nevoie să îl comparăm cu alții.
Există câteva lucruri pe care le puteți face pentru a vă ajuta copilul dacă se luptă să țină pasul cu lectura. În primul rând, asigurați-vă că are parte de multă practică acasă. Citiți cu el în mod regulat și lăsați-l să vă vadă și pe dumneavoastră citind de plăcere. De asemenea, este important să alegeți cărți care sunt la nivelul potrivit pentru copil, nici prea ușoare, nici prea grele. Dacă o carte le pare prea dificilă, copiii își vor pierde rapid interesul; dacă este prea ușoară, se vor plictisi.
Dacă sunteți în continuare îngrijorat de progresele copilului dumneavoastră în materie de lectură, discutați cu profesorul. Acesta ar putea să vă ofere sprijin sau sfaturi suplimentare. Și nu uitați, nu este nicio rușine să căutați ajutor profesional dacă credeți că copilul dumneavoastră ar putea avea o dificultate de învățare. Cu sprijinul potrivit, toți copiii pot învăța să citească cu succes.
Copiii cu CES
În ceea ce privește copiii cu CES, decodarea cititului și conținutului unui text se realizează într-un ritm propriu, cu eforturi constante, și în limitele abilităților copilului. Părinții și cadrele didactice îi pot ajuta să înțeleagă un text, să exerseze cât mai mult și să învețe, la rândul lor, lucruri noi.
Un copil cu nevoi educaționale speciale va învăța întotdeauna mai ușor prin segmentarea informațiilor în bucăți mai mici. Prin împărțirea informațiilor în bucăți mai mici, copilul poate înțelege și reține mai bine materialul. În plus, segmentarea informațiilor îl poate ajuta pe copil să se concentreze asupra unei sarcini la un moment dat și să nu fie copleșit de prea multe informații deodată. Spre exemplu, dacă un copil tipic învață mai multe cuvinte într-o zi, un copil cu CES va integra treptat, pe rând, întâi câte un sunet, apoi va asocia sunetului litera corespunzătoare, apoi va putea alcătui câte un cuvânt scurt, pe care îl vă înțelege și îl va recunoaște și, în timp, va reuși să citească mai bine.
Cuvintele mai frecvente în limbă
Atunci când vine vorba de predarea cititului, mai ales la copiii cu CES, folosirea cuvintelor care sunt mai frecvente în limbă poate fi de mare ajutor (în acest scop vă recomandăm setul “Cuvinte frecvente” de la Editura Gama).
Un motiv pentru care acest lucru este valabil este că poate face materialul mai accesibil și mai ușor de înțeles și de reținut pentru copii. Dacă aceștia pot vedea și auzi cuvinte pe care le folosesc zilnic, le este mai ușor să le țină minte și să le recunoască.
În plus, utilizarea unor cuvinte familiare îi poate ajuta și să înțeleagă mai bine ceea ce citesc. Dacă nu trebuie să se oprească în mod constant pentru a afla ce înseamnă cuvintele necunoscute, copiii se pot concentra mai mult asupra deprinderii cititului.
Așadar, folosirea cuvintelor familiare este un bun punct de plecare.
Cuvinte mai scurte
Atunci când vine vorba de predarea cititului, folosirea unor cuvinte mai scurte poate fi mai eficientă decât a unor cuvinte mai lungi. Acest lucru se datorează faptului că, pentru copii, cuvintele scurte sunt mai ușor de pronunțat și de citit. În plus, cuvintele mai scurte tind să aibă mai puține silabe, ceea ce le poate face mai ușor de citit.
O modalitate de a încorpora cuvinte mai scurte în predarea lecturii este de adapta textele din cărțile pe care le oferiți copilului să le citească – puteți lipi peste cuvintele prea lungi sinonimele lor mai scurte, ceea ce nu alterează sensul textului, dar ajută copilul să recunoască mai ușor cuvintele. De asemenea, profesorii pot folosi cuvinte mai scurte atunci când scriu propoziții pe tablă sau când dau indicații scrise. Înlocuiți fără teamă cuvinte ca “efectuați” cu “faceți” sau “împărat” cu “rege”. Diferențele de sens contează mai puțin în stadiul învățării cititului, iar acestea pot fi, oricum, explicate mai târziu.
Pe lângă folosirea cuvintelor mai scurte, putem ajuta copilul învățându-l să recunoască cuvintele mai frecvente dintr-o privire – sunt multe cuvinte pe care copiii ar putea să reușească să le recunoască rapid, ceea ce le este de folos pentru a putea citi fluent.
Cel mai important este să nu lăsați deprinderea cititului la voia întâmplării – ocupându-vă de copii, îi puteți ajuta să devină cititori mai buni.