Completeaza formularul 230 pentru Asociatia SUPRA!
Doneaza prin e-banking pentru a sprijini Asociatia SUPRA
Clubul SUPRA

Înscrie-te în Clubul SUPRA!

Ce sunt superalimentele și de ce avem nevoie de ele? (1)

de Gabriela Bagrinovschi-Scarlet

gustare fructe goji

În ultimii ani foarte multe persoane au devenit interesate de o alimentație corectă și un stil de viață sănătos. Informațiile disponibile pe aceste teme, comunicarea prin intermediul mediilor virtuale sau reale, posibilitatea de a transporta rapid orice tip de alimente în orice colț al lumii,(re)descoperirea unor grupe de produse cu înaltă valoare nutritivă (de genul superalimentelor),  produsele ecologice sau biologice care câștigă din ce în ce mai mulți adepți, toate acestea au contribuit la creșterea calității nutriției în zilele noastre.

Și dacă vorbim despre hrană sănătoasă, nu putem omite grupa „Superalimentelor”.

Acestea sunt alimente care au calități speciale, remarcabile și conțin mai multe principii nutritive decât în mod normal: proteine, polizaharide ce stimulează sistemul imun, antioxidanţi, substanțe anti-îmbătrânire, substanțe capabile să detoxifice organismul, numeroase vitamine și minerale. De aceea, sunt considerate atât medicamente, cât și alimente. Pot fi pudre de plante, rădăcini, frunze, seminţe, diferite uleiuri sau unturi vegetale, fructe uscate, produse apicole, etc.

Din seria superalimentelor, vă prezentăm astăzi pe scurt, fructele Goji. 

Goji (Lycium barbarum sau Lycium hamilifolium) – toată lumea a auzit probabil de celebrele fructe-minune, denumite şi „izvorul tinereţii”.

Acestea sunt originare din China, dar se întâlnesc în prezent (într-o varietate sau alta) peste tot în lume, începând cu Europa, America de Nord, Africa de Nord, până în Australia şi Noua Zeelandă.

În medicina tradiţională chineză, fructele au calităţi energizante şi vitalizante şi sunt considerate „adaptogene”, adică măresc posibilitatea organismului de a se adapta la condiţiile de stres, fie acestea interne sau externe.

De asemenea, fructele posedă calităţi alcaline, susţin activitatea ficatului şi a rinichilor, îmbunătăţesc circulaţia sângelui, ameliorează afecţiuni/înflamaţii cronice, aceasta pentru a menţiona doar câteva dintre calităţile acestor fructe.

  • Un alt aspect important  este faptul că sunt extrem de Fructe goji superalimentehrănitoare pentru organism probabil, printre cele mai hrănitoare fructe de pe planetă.
  • Conţin 19 aminoacizi, 8 esenţiali, printre altele, fenilalanină pentru  a susţine activitatea glandelor suprarenale (rezistenţă la stres) şi triptofan  (esenţial pentru producerea serotoninei).
  • Conţin 21 minerale esenţiale şi vitamine, precum zinc, fier, calciu, seleniu, vitamina A, B1, B2, B6 , vitamina E.
  • De asemenea, conţin o cantitate mare de antioxidanţi (carotenoide în special), de două până la patru ori mai mult decât afinele.
  • Conţin mono – şi polizaharide, deosebit de importante pentru imunitate. 
  • Hormonul de creştere (somatotrop) este de asemenea stimulat de consumul de fructe Goji, fapt ce le conferă acestora proprietăţi anti-îmbătrânire.

Dacă la toate acestea mai adăugăm şi faptul că aceste fructe sunt bogate în fibre şi au un conţinut caloric scăzut, atunci nu ne rămâne decât să încercăm să introducem treptat în alimentaţia noastră aceste superalimente!

Cum pot fi consumate fructele Goji:

Fructele se procură de obicei în stare uscată (pentru a se conserva calităţile), dar se găsesc şi sub formă de capsule (pulbere) sau ceai.

Se pot folosi ca atare dar hidratate în prealabil pentru diferite preparate culinare (chinezii le folosesc la specialităţi din carne de pui sau peşte şi supe) ceaiuri, sucuri verzi, batoane energizante, ca mici gustări, alături de câteva nuci sau fructe, sau pur şi simplu în iaurt sau budincă, dimineaţa, pentru un mic dejun încărcat de energie!

Bibliografie:

David Wolfe – Superfoods: The Food and Medicine of the Future – North Atlantic Books, Berkeley, CA, 2009.

Ligia Pop – Sfaturi pentru o viaţă mai sănătoasă – Curtea Veche Publishing, Bucureşti 2016.

Alte Articole

Mitul caloriilor negative

Mitul caloriilor negative

La ora actuală găsești diete de toate felurile, de la dieta Atkins, Dukan, Dash, dieta disociată până la intermittent fasting. Dar ar putea mâncatul alimentelor ce au " calorii negative" să stimuleze scăderea în greutate?
mai multe detalii
Importanța Indicelui Glicemic al alimentelor

Importanța Indicelui Glicemic al alimentelor

Când vine vorba despre slăbit, părerile și alegerile sunt de tot felul. Unii merg pe mâna nutriționiștilor, alții respectă programul alimentar dat de antrenorul de fitness, iat alții se informează personal de pe internet sau din cărți și aplică ce simt ei că se potrivește corpului lor.
mai multe detalii
Ce sunt superalimentele și de ce avem nevoie de ele? (1)

Ce sunt superalimentele și de ce avem nevoie de ele? (1)

Acestea sunt alimente care au calități speciale, remarcabile și conțin mai multe principii nutritive decât în mod normal.
mai multe detalii
Rețete sănătoase, care te pot ajuta să slăbești

Rețete

Îți oferim aici o colecție de rețete testate, naturale și sănătoase, care te pot ajuta să slăbești fără să mai poftești la alimentele procesate intens care se găsesc în magazine. Orice nutriționist îți va spune că poți mânca orice, cu măsură - de ce să nu alegi alimentele preferate, dar pregătite proaspăt, din ingrediente bune, fără aditivi, conservanți și arome artificiale, care n-au ce căuta în hrană?
mai multe detalii
Dietele restrictive

Dietele restrictive

Dietele restrictive, prin însăși natura lor, sunt contrare atât biologiei cât și psihologiei umane.
mai multe detalii
Grupele alimentare

Grupele alimentare

Cel mai important aspect care trebuie reţinut este că alimentele se împart în câteva grupe şi că nu este bine să fie consumate alăturat alimente din anumite grupe, pentru a nu îngreuna digestia.
mai multe detalii
Piramida alimentelor sau ce este sănătos să mâncăm și în ce proporție

Piramida alimentelor sau ce este sănătos să mâncăm și în ce proporție

Piramida alimentelor este o reprezentare vizuală a proporțiilor recomandate pentru alimentația sănătoasă zilnică. Este un ghid care poate fi ușor memorat și care te poate ajuta să-ți organizezi mai eficient (și mai sănătos) mesele zilnice.
mai multe detalii
Păcălește-ți creierul și mănâncă mai puțin

Păcălește-ți creierul și mănâncă mai puțin

Cel mai mult mâncăm când nu suntem atenți - asta înseamnă că, dacă vrem să mâncăm mai puțin, fie suntem mereu cu ochii pe mâncare (ceea ce poate fi extrem de obositor), fie facem în așa fel încât să nu avem ocazia să exagerăm. Află cum.
mai multe detalii
Cum s-au schimbat porțiile în timp

Cum s-au schimbat porțiile în timp

Mâncăm mai mult și mai prost și ne îngrășăm din ce în ce mai tare. Nu mai știm să recunoaștem senzația de sațietate și nu ne îndurăm să lăsăm în farfurie, că așa ne-au învățat mamele și bunicile noastre. Cum să recunoști o porție exagerată și cum să te ferești de tentația de a mânca mai mult decât ai nevoie? Află aici.
mai multe detalii
Cum să te ferești de tentația de a mânca mai mult decât ai nevoie?

Cum să te ferești de tentația de a mânca mai mult decât ai nevoie?

Ca să te ferești de tentația de a mânca mai mult decât ai nevoie trebuie să reînveți să recunoști o porție normală și, în loc să te bucuri că ai primit o porție mare la restaurant, să ceri chelnerului să o facă pe din două și să-ți dea la pachet jumătatea pe care nu o mănânci pe loc.
mai multe detalii

Alimentația, un element de bază al sănătății noastre

Câtă lume știe că este o diferență între "a mânca" și "a te hrăni"? Cu siguranță, nu sunt unul și același lucru.
mai multe detalii