Cu toții merităm să ne simțim iubiți și apreciați, iar Ziua Îndrăgostiților este dedicată exprimării și primirii acestor sentimente plăcute.
Printre trăirile pozitive de care orice ființă umană are nevoie se află și apartenența la un grup – includerea în societate. Copiii cu dizabilitate sunt diferiți de copiii tipici, iar aceasta poate cauza situații în care aceștia sunt uitați sau chiar marginalizați în colectivitate. 14 februarie (Valentine’s Day) și 24 februarie (neaoșul Dragobete) reprezintă o ocazie ideală pentru activități incluzive – a petrece timp împreună este ceea ce își doresc și au nevoie toți copiii.
Idei de activități incluzive de Ziua Îndrăgostiților
Educatorii și învățătorii pot organiza numeroase activități de Ziua Îndrăgostiților în care să aibă grijă ca și copiii cu dizabilitate integrați în colectivitate să fie incluși.
Logică și manualitate într-un joc cu inimi desenate
Fiecare copil desenează o inimă și o colorează, o rupe în două și scrie un număr pe fiecare parte. La final, jumătățile se amestecă, iar copiii au cerința de a găsi perechile și a le readuce împreună. Jocul poate fi organizat în grupuri de câte 5 copii, dintre care 4 să fie copii tipici, iar unul cu dizabilitate.
Felicitări de apreciere
La începutul orelor se extrag dintr-o cutie bilețele împăturite, cu numele colegilor scrise pe ele – fiecărui coleg extras din această urnă i se va dărui astfel o scrisoare pe care o va pregăti cel sau cea care a tras bilețelul. Fiecare copil va scrie deci câteva lucruri frumoase destinatarului scrisorii – de exemplu, „apreciez că m-ai ajutat ieri cu temele și îți mulțumesc” sau „mă distrez cu tine mereu când ne jucăm în pauză” sau „am multe de învățat de la tine”. Dacă din urnă au extras numele unui coleg care nu poate citi, copiii pot desena mesajul pe care vor să-l trimită, iar copilul cu dizabilități din clasă, dacă nu poate scrie, va putea cu siguranță lipi abțibilduri sau va putea face desene adecvate (inimioare, floricele) și va crea astfel propria scrisoare pentru colegul sau colega al cărui nume l-a tras din urnă.
Complimente
Această activitate funcționează astfel: jumătate din clasă stă pe loc în bancă, iar cealaltă jumătate trece pe rând pe la fiecare coleg și îi oferă un compliment care începe cu numele copilului. De exemplu, dacă Andrei se va așeza lângă Cristi, îi va spune: “Cristi, îmi place la tine că ești mereu calm” sau “Cristi, o calitate a ta este că ești foarte ordonat”. Când toți cei din bancă au primit complimente de la toți colegii, rândul se schimbă și e vremea ca ei să se ridice și să ofere complimente. În acest fel, niciun coleg nu este exclus din a oferi sau primi complimente. (Iar expresiile fețelor copiilor când li se spun lucruri frumoase despre ei sunt neprețuite!)
Rolul profesorilor la clasele mari
La clasele a VII-a și a VIII-a, nu mai e nevoie de activități structurate, organizate de către adulți, pentru ca elevii să petreacă timp împreună. În schimb, la materii ca Educația Socială sau la ora de Dirigenție, profesorul ar putea organiza – și nu doar cu ocazii speciale – „grupuri de incluziune” alcătuite din 3 – 4 copiii tipici și unul cu dizabilitate, care ar avea ca temă să desfășoare activități extrașcolare plăcute, de socializare, împreună:
- să meargă împreună la film
- să iasă împreună la plimbare în parc
- să iasă împreună la baschet în curtea școlii
- să iasă cu toții la o prăjitură sau la un suc în weekend
- să se viziteze în grup
- să își facă un grup de discuții pe WhatsApp și să facă apeluri de grup în care să discute despre teme sau, și mai bine, despre activitățile plăcute pe care le vor face împreună
- Să se înscrie toți la un club / activitate extrașcolară (olărit, pictură, dans etc).
Profesorul, cunoscând bine copiii din propria clasă, poate organiza grupurile de incluziune în baza afinităților deja existente sau având în vedere interese comune copiilor astfel grupați (de exemplu, dacă sunt în clasă patru copii care iubesc dansul mai mult decât colegii lor, poate fi o idee bună ca ei să fie grupați laolaltă).
Includerea copiilor cu dizabilitate în activitățile care se desfășoară în școală în afara proceselor strict didactice este foarte importantă pentru ca ei să aibă șansa unei educații complete, cu interacțiuni sociale reale. De asemenea, este o oportunitate bună pentru a învăța copiii tipici să practice incluziunea în mod firesc, natural.